vasaloppet

Alla inlägg den 16 mars 2010

Av oscar andersson - 16 mars 2010 17:34

Idag var det dags för vasaloppet och jag var riktigt taggad. Allting skulle gå som jag ville eftersom jag planerat med vätska och hur jag ska åka.


Riktigt taggad var bara förnamnet när jag skulle ge mig ut de 9 milen från Sälen-Mora. Starten gick och jag körde på rätt snabbt i början eftersom jag stod först i startled 3. Kan notera att min pappa gick upp innan fem för att åka ner och köa till incheckningen!


Körde på i ett bra tempo och tänkte att det här kommer gå GRYMT. Direkt i första backen blev det stop. Jag täntke va? Va är detta. Jag tappar ju hur mycket som helst nu! Men tugga på och efter ca 2.3 km kunde jag börja åka ut.


Efter det höll jag ett bra tempo relativt hela banan. Fick vätska där jag ville och de var bra! Men när jag kommer till Oxberg där det är 2.8 mil kvar kände jag mig as pigg. Men efter kanske tre km så dog jag totalt. Hade ingen  ork alls. Så jag tuggade vidare och tänkte att det släpper snart. En mil till gick och jag kände att väggen snart skulle komma. Tuggade på hela loppet efter det för det kom ingen vändning i energi.


Mitt lopp:

http://www.resultat.vasaloppet.se/vasa/result?oid=1024442


Utvärdering:

Jag tycker att det gick fruktansvärt bra fram till Oxberg. Gjorde ett perfekt lopp där jag disponera krafterna perfekt. Men efter det kan jag inte säga att jag är nöjd eftersom jag dels tog helt slut plus att jag tappa 400 plaster. Men över hela loppet är jag nöjd eftersom det var mitt första lopp samt att jag inte är någon skidåkare i grunden!


Orsaker till att jag blev så trött kan ha vart att jag innan Oxberg körde på rätt hårt i backarna och tog in fem min på beräknad tid. Det kan ha gjort att jag gjorde slut på de krafter jag skulle ha haft av resterande lopp.


Det andra kan vara att jag trodde jag skulle få vätska efter ca 5 km efter oxberg men det gick jag inte så det kan ha gjort att jag blev lite mentalt nere och kan ha påverkat kroppen.


Vill tacka mamma, pappa, jonte, Natta och hennes pappa för support!


Nu var mitt projekt över och jag kommer inte skriva här mer så tack för ni titta in!


www.trimtex.se


//Oscar

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards