vasaloppet

Alla inlägg under september 2009

Av oscar andersson - 28 september 2009 21:30

Idag var det dags för test nr 2 av armhävningar, dips och chins. Kan säga att jag kände mig segare än förra gången men resultatet blev riktigt bra. Jag gjorde 20 armhävningar, 7 chins och 7 dips. Ökning med 3 resp 2 resp 2. Det var riktigt skönt att känna. Sen hängde jag på skidåkarna med sin cirkelträning. Man märkte direkt att det var skillnad mot OLGY:s träningar då man körde mycekt mer armar. Men jag gjorde mitt bästa och det gick bra tyckte jag.


Det jag tyckte var riktigt bra var att jag kom in där och kände ingen förutom att jag pratat lite med Theo så när jag gjorde testerna hejade de på mig. Sen under träningen heja de på varandra där med. Det vart en riktig träningsanda som jag tyckte var riktigt bra. Sen att Sven, min handledare heja på och gav kommentarer till mig och resten var riktigt kul!


//Oscar

Av oscar andersson - 23 september 2009 21:15

Dagens träning började 07:45 i Göransson Arena med Redcord. Övningarna var först att man skulle ligga på sidan i snörerna, (se bild 1 samt 2) och sedan dra ihop kroppen. Det tog på sidomagen. Andra övningen var att man skulle ligga likadant som förra men du skulle dra upp benet så högt du kan (se bild 3,4). Sista övningen var utfallssteg. (se bild 5,6). Hann tyvärr inte med den övningen för skulle göra mina egna öävningen, benböj, rygg rotation samt hamstrings.


Tyckte att jag fick ut mycekt av den träningen både mentalt och fysikt. Den mentala biten vara tt jag skulle orka hålla kroppen rak vilket är viktigt i övningen. Fysiskt var att de tog hårt på den inre muskelaturen.


//Oscar

  

    

  

  

  

  

Av oscar andersson - 20 september 2009 21:00

Idag var det final och jag startade 9:47. Kände på mig att det skulle gå bra för till förstarten kändes det bra i benen och huvudet var på plats. Men efter att ha småmissat ettan och ltie på 2an började min kropp att må sämre. Kände mig riktigt uselt löpmessigt men det var itne så mycekt mer att göra än att kämpa på runt den 9 km långa banan.


Orienteringsmessigt är jag nöjd för tyckte att jag kunde håll bra focus även fast benen var stumma. Placeringen blev 26:a vilket är okej.


Resultat


//Oscar




Av oscar andersson - 19 september 2009 21:00

Idag var det dags för lång-sm kval. Min taktik var att bara ta det lugnt och springa rätt så skulle jag nog gå vidare. Det var väl det jag gjorde, några misstag på ettan ch långsträckan gjorde att jag kom på en 11 plats i mitt heat.


Resultat


//IOscar

Av oscar andersson - 16 september 2009 20:30

Idag onsdag kl 9:00 befann jag mig i rörelsetestsalen för att kolla hur rörlig jag var. Linda hette hon som skulle kolla min rörelsehet. Jag tyckte att de gick ganska bra men på en skala upp till 3 fick jag tyvärr två ettor. De var baksida lår och bröstryggen som drog ner betyget. Annars är jag riktigt nöjd faktiskt. Så ska köra övningarna varje dag i 4 veckor så ska jag nog se till att bli rörligare än en kängguru. Skrattande (Utför utfallssteg på bilden, notera att jag fick en 3:a)

  


Dagens andra test var VO2 MAX som skulle utföras precis innan lunch. Jag började värma upp en kvart innan startskotten skulle ske och jag kände mig hyffast pigg men absolut inte i form. Så efter att ha vägt in mig (66,5 kg, tappade 1,2 kilo från frukosten Skrattande).


Kom ihåg från förra gången hur jobbigt det var att andas så försökte komma på en taktik som jag skulle använda under loppet. Kom inte på någon så tänkte att det bara var att kuta. Rullbandet stod på 15,5 KM/H och jag började springa. Lutningen ökade efter varje minut och förstås skulle det bli jobbigare. Efter att ha sprungit i 4 min började jag känna av benen lite, andningen gick bra hittils. Efter att ha sprungit 5 och en halv minut som jag sprang på för 2 år sedan kände jag att idag skulle bli MYCKET bättre. Maria och Gunnar stod och heja på mig och jag kände att jag skulle orka 7 min. Tiden blev 7.30 och det är jag väldigt nöjd med. Hade en syreupptagningsförmåga på 4,36L/Min om jag minns rätt och ett testvärde på 65,5 ml/kg/min.


//Oscar


Av oscar andersson - 14 september 2009 20:15

   Idag var det som jag redan sagt projektdag och dagens rullskidspass gick inte som jag ville. Tänkte köra från Sandviken till korsningen i Järbo och seen tillbaka till dagens styrketräning. Men efter att ha tuggat på och åter igen känt av att jag inte är van med att använda armarna i ungefär 40 min börjar en stav att halka varje stavtag. Fundersam som jag var kolla jag upp det och insåg direkt vad som hade hänt. Jag hade tappat en stavspets! Så jag vände om för att åka hem, tänkte att det inte skulle bli så mycket problem men det var det. Jag halkade med stavspetsen varje stavtag och blev lite små tjurig.


Men smart som jag var tog jag stavtag med den trasiga staven i gruset breve vägen och fick iallafall lite kraft frammåt. Så efter 50 min kommer jag tillbaka till Sandviken.


Utvärderring av passet. Tyckte att även om staven gick sönder fick jag ut något för jag höll hyffsad fart hela vägen och kände att jag börja få in tekniken en liten smula. Jag är även nöjd att jag kunde hantera den mentala biten hela vägen hem.


Imorn Bosön för VO2 MAX samt rörelsetester


Staven efter resan:P


//Oscar

Av oscar andersson - 14 september 2009 10:23

Idag är det måndag vilket är projektdag hela dagen. Jag har faktiskt inte så mycket att göra mer än att jag har gjort klart Gantt-schema som skall skrivas ut i färg. Sen innan styrkan blir det ett rullskidspass för att komma in i skidflåset. Så efter lunch drar jag hem och läser lite ur boken Ät bäst för att kl 1 dra ut på ett långpass mot Järbo. 


Sen på eftermiddagen blir det styrka med MAQ övningar samt lite armhävningen och dips emellan. Så ser min dag ut och det blir inte mer än så. Drar till Bosön imorgon för att göra rörelsetester samt VO2 MAX test. De blir riktigt kul så då kommer det några roliga inlägg.


//Oscar

Av oscar andersson - 9 september 2009 10:00

TOF lektionen bestod av att försöka hinna klart Gantt-schemat vilket jag nästan gjorde. Hann inte klart för att vi fick en ny uppgift att göra som skulle med in på projektplaneringen. Nämligen SWOT vilket är S: Strength W: Weakness O: Opportuneity T: Threat. Där skulle jag skriva om just de punkterna vilket gör att jag får skjuta upp inlämning av planeringen tills projektdagen på måndag. 


//Oscar

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards